vrijdag 28 september 2018

VEEL GEDAAN

Onze eerste volle dag in DC. En onze eerste nacht natuurlijk. Om twee uur wakker, om vier uur walker, om vijf uur wakker, maar uiteindelijk steeds weer in slaap gevallen en om een uur of zeven pas echt wakker. Al met al een prima eerste nacht dus. Een beetje lastig om te bepalen wat we aan moeten doen, want het is nu nog fris maar de voorspellingen voor vanmiddag zijn prima. Toch maar een lange broek en jassen mee. Na een ontbijtje bij een tentje om de hoek stappen we de metro in en stappen we bij Arlington Cemetary weer uit. Arlington is een enorme begraafplaats met twee ‘highlights’.
Als eerste lopen we naar het graf van JFK. Eigenlijk een heel sober graf waar hij samen met Jackie en twee kinderen (waarvan één ongeboren) ligt. Op het graf brandt een vuur. Op weg naar het graf zien we duizenden grafstenen, vaak keurig in een rij. Erg indrukwekkend.
Dan lopen we door naar het graf voor ‘The Unknown Soldier’ Hier ligt een onbekende soldaat begraven en staat symbool voor alle gevallenen in oorlogen. Het graf wordt continu bewaakt en om het half uur is er een ‘changing of the guards’. Als wij er zijn is er behalve de wisseling ook nog een kranslegging met de nodige ceremonie. Het duurt zeker een minuut of twintig en er zijn zeker 40 soldaten bij betrokken. Erg indrukwekkend!
Dan lopen we de twintig minuten weer terug naar het visitor center. Onderweg zien we op afstand nog een begrafenis. Er worden hier dus dagelijks nog mensen begraven. Na dit indrukwekkende bezoek stappen we weer in de metro om er één halte later weer uit te stappen. Bestemming: Pentagon.
Hier hebben we om twaalf uur een tour, maar voordat het zo ver is bezoeken we eerst nog het 9/11 memorial. Ook hier is een vliegtuig gecrasht en er zijn 184 mensen bij omgekomen, varierend van drie tot eenenzeventig jaar oud. Het is een mooi aangelegd monument met 184 individuele monumentjes, een soort half bruggetje met water er onder. Ze zijn per (geboorte)jaar gerangschikt.
Als we The Pentagon in gaan moeten we eerst (na de security check) een half uurtje wachten. Dan worden we ontvangen door vijf soldaten, netjes in pak. Eén er van neemt ons mee door het enorme gebouw en vertelt van alles over het gebouw zelf en over het leger. Het is echt een stadje op zich met winkels, banken, postkantoren, noem maar op. Er werken ook 26.000 mensen in het grootste (niet hoogbouw) kantoorgebouw ter wereld. De tour laat ons maar 8% van het gebouw zien en duurt toch al 45 minuten. Ook binnen is er een mooi 9/11 memorial ingericht. Grappig is dat onze guide de hele tour achteruit loopt. Een zeer intressante tour en zeker de moeite waard. Als we rond enen weer buiten komen is het inmiddels flink opgewarmd. Als we weer uit de metro komen bij het hotel, gaan we eerst even lekker lunchen met een lekkere salade. We gaan terug naar het hotel en pakken daar twee fietsen mee (gratis mee te nemen bij ons hotel!). Met een korte broek aan stappen we op en fietsen we naar de National Mall. Dit is een soort langgerekt park met allerlei musea en monumenten langs de kant. We starten aan de kant van The Capitol en fietsen richting The Lincoln Monument. Onderweg gaan we nog even The Smithsonian Castle binnen en stoppen we o.a. bij de WWII memorial en de Korean Memorial.
Onderweg vangen we al een glimp op vam The White House en komen we natuurlijk langs The Washington Monument. Daarna fietsen we een rondje om The Tidal Bassin met nog meer monumenten: Martin Luther King, Franklin D. Roosevelt en Jefferson. Het is echt heerlijk om langs het meer te fietsen! Rond een uur of vijf zijn we weer in het hotel en relaxen we een uurtje (of twee). Als het begint te knorren lopen we naar Hard Rock Cafe en eten een lekker burgertje. Als we weer naar buiten komen is het nog steeds een heerlijk temperatuurtje en we lopen in de korte mouwtjes nog een blokje om. Eigenlijk wilden we nog even de Mall by night zien, maar die is niet verlicht en dus niet zo aantrekkelijk om overheen te lopen. Het is wel mooi om al die statige gebouwen verlicht te zien. Om een uur of tien zijn we weer in het hotel.
Echt een heerlijke dag!

1. Zo, dat is een volle eerste dag, maar wel gaaf zeg. En wow, dat het Pentagon zo groot is, dat besef je helemaal niet.
    Lijkt me erg indrukwekkend allemaal, wat jullie bezocht hebben.

2. Heel gaaf, staat hier ook nog op de bucketlist!

BOOT, TREIN, VLIEGTUIG EN AUTO

De laatste dag van deze heerlijke vakantie is helaas al weer aangebroken. Maar er staat wel eerst nog iets leuks op het programma! Na opnieu...