zaterdag 29 september 2018

CAPITOL HILL

Vandaag waren we weer lekker vroeg wakker. Zo vroeg, dat het ontbijt in het hotel nog niet geserveerd werd. Dus pakten we weer twee fietsen en zijn we naar een (beetje obscuur) ontbijt tentje gereden. Het was een beetje een oude diner, gerund door aziaten. Maar we hebben er een prima ontbijtje gehad; pancakes en eggs. Om 09:20 staat vandaag een tour door Capital Building gepland, dus we vertrekken op tijd om via Pennsylvania Avenue naar Capitol Hill te fietsen.
Het is al een lekker temperatuurtje zo ‘s ochtends dus de korte broeken zijn al aan. Om een uur of negen lopen we het Visitor Center van The Capitol binnen en kunnen eerst nog een bakkie doen voor we aan de tour beginnen. Er zijn behoorlijk wat deelnemers en we splitsen in 5 groepen. The Capitol is het regeringsgebouw van de US en het huisvest The Senate en The House. Omdat het zaterdag is, zijn deze echter niet in business, dus we kunnen niet naar binnen bij deze ruimtes. Maar het gaat eigenlijk om de Rotunda, de grote koepel in het midden.
Die is echt enorm en echt prachtig van binnen. Allemaal marmer en heel mooi gedecoreerd met schilderijen en beelden. Onze gids vertelt aardig wat leuke weetjes over het gebouw en we maken heul veul foto’s! Naast de Rotunda komen we in nog een aantal vertrekken, zoals The Crypt (met gewelven), The Old Surpreme Court (met veel pluche en donker hout) en The Statuary Room (met veel marmer en standbeelden).
Het is echt mooi van binnen en het gebouw heeft een heel interessante geschiedenis. Na een uurtje zijn we weer terug bij af en drinken we eerst nog een kopje koffie. Na een bezoekje aan de Exhibition Hall nemen we de ondergrondse tunnel naar The Library of Congress, een gebouw aan de overkant van de weg, gebouwd door Thomas Jefferson.
Dit is dus een enorme bilbliotheek met veel boeken, maar vooral supermooi van binnen! De binnenkomst in de Great Hall is al prachtig, maar vooral de Main Reading Room is echt schitterend. Een overdaad aan marmer en zuilen, gedecoreerd met schilderijen. Er is ook nog een soort kantoorruimte waar Jefferson vroeger zat en een aprte ruimte met een collectie van zijn boeken.
Eigenlijk vinden we de Library of Congress nog mooier dan The Capitol Building. Als we rond enen weer naar buiten lopen is het weer behoorlijk opgewarmd; een graad of 24 en zonnig. Beter weer wordt het niet voor een stedentrip! We fietsen even terug naar het hotel omdat we één van de fietsen willen omwisselen en rijden daarna naar een Grieks eettentje voor een lunch. We kunnen er weer even tegenaan en rijden naar The White House.
Hier zijn we in 2010 al eens binnen geweest, dus nu kijken we alleen van een afstandje. Blijft toch een indrukwekkend gebouw. Hierna fietsen we de Mall weer op, op weg naar The Museum of Natural History. We lopen hier een uurtje binnen en bezoeken onder andere de vlindertuin en een aantal hallen met opgezette dieren en skeletten. Vooral het skelet van de T-Rex blijft imposant om te zien.
Al met al vinden we dit museum toch niet echt heel boeiend en dus zijn we redelijk snel weer buiten. En dan horen we een hoop kabaal van achter het gebouw vandaan komen. Er is een soort Zuid Amerikaans Carnaval bezig. Een enorme optocht met veel Latin muziek en een optocht van mooi verkleede mensen die dansen, fluiten, klappen, etc. Leuk om even te blijven kijken.
Dan fietsen we (via China Town - stelt niet zo veel voor) weer terug naar het hotel voor een relax momentje. Als we weer uitgerust zijn, lopen we naar Legal Seafood die één blok van ons hotel zit. Hier hebben we heerlijk gegeten (kreeft en oesters!) en na een bakkie Starbucks taaien we weer af naar ons mooie hotel. Morgen staat een fietstochtje naar Mount Vernon op de planning!

1. Oh ziet er goed uit zeg, die kreeft! Lekker! En heerlijke dag weer. Washington zou ik graag ook eens bezoeken. Alles lijkt me even interessant.

BOOT, TREIN, VLIEGTUIG EN AUTO

De laatste dag van deze heerlijke vakantie is helaas al weer aangebroken. Maar er staat wel eerst nog iets leuks op het programma! Na opnieu...