dinsdag 2 oktober 2018

VAN PHILLY NAAR NEW YORK

Vandaag slapen we een beetje uit. Om een uur of 8 waren we wakker toen we de gordijnen opentrokken scheen de zon weer uitbundig. We zijn gaan ontbijten bij de IHOP. Gisteren zagen we die om de hoek van het hotel zitten, dus de keus was snel gemaakt.
Lekkere pannenkoekjes met lekkers er op en omheen. Tijdens het ontbijt uitgevogeld welke bus we moeten hebben want voordat we naar New York gaan willen we graag nog de Eastern State Penitentiary bezoeken. Dit is een oude en beruchte gevangenis die al sinds 1971 niet meer gebruikt wordt. Het is een enorm robuust gebouw met de cellblocks gebouwd in de vorm vam een wiel. Elke ‘spaak’ is een cellblok zodat de cipiers vanuit het midden alle cellen in één oogopslag konden zien.
Toen het gebouwd is in 1829 was het een revolutionair gebouw met een nog revolutionairdere opvatting hoe om te gaan met de gevangenen. Ze werden namelijk in eenzaamheid opgesloten en mochten totaal geen geluid maken. Zelfs de cipiers hadden een soort sokken over hun schoenen heen om maar geen geluid te maken. Praten was ten strengste verboden en je zag nooit een medegevangene. Totale eenzaamheid dus, vreselijk! Later kwam er een milder regime en ook Al Capone heeft hier gevangen gezeten. Wat het vooral een beetje luguber en sinister maakt is dat het allemaal nogal vervallen is, en niet opgeknapt. We zijn er met een audiotour doorgegaan (ingesproken door Steve Buscemi). Het was echt heel interessant en indrukwekkend. We nemen de bus weer terug en stappen uit bij de Reading Terminal Market voor een lunch. En hoe beter een bezoek aan Philadelphia af te ronden dan met een Philly Cheesesteak? Heerlijk! Dan stappen we weer in onze (monsterlijke) auto en cruisen in een uur of 2 naar JFK Airport waar we helaas weer afscheid moeten nemen... Vanuit JFK zijn we in een uurtje met de metro in hartje Manhattan waar ons laatste hotel zit. Ook dit hotel ziet er weer prima uit en vooral de locatie is top, midden in Chelsea.
Na een beetje relaxen lopen we eerst even naar Flatiron Building en daarna naar de Chelsea Market, een hip, trendy winkelcentrum in een oude koekjesfabriek (Oreo). Er zitten allemaal hele leuke winkeltjes en eettentje.
Hier doen we dus ook gelijk maar ons avondeten (soort Mexicaanse/Japanse bowl). Het is nog te vroeg om al terug te gaan naar het hotel, dus we pakken nog even de metro naar Times Square. Dat blijft toch wel een bijzondere plek met al dat licht en al die mensen. We zitten een kwartiertje op de trap en lopen een paar winkels in, waaronder natuurlijk de M&M Store.
Dan pakken we de metro terug naar het hotel, maar als we de trap op komen komt het met bakken naar beneden. Gelukkig hebben we poncho’s bij ons, maar de schoenen zijn natuurlijk wel doorweekt als we het hotel in wandelen (gehuld in een gele condoom). Ach ja, als het morgen maar weer droog is, want dan willen we gaan fietsen.

1. Interessant, die oude gevangenis. Ziet er ook beetje luguber uit allemaal. En nu NY, wat heerlijk! Have fun.

BOOT, TREIN, VLIEGTUIG EN AUTO

De laatste dag van deze heerlijke vakantie is helaas al weer aangebroken. Maar er staat wel eerst nog iets leuks op het programma! Na opnieu...