zaterdag 6 oktober 2018

BOOT, TREIN, VLIEGTUIG EN AUTO

De laatste dag van deze heerlijke vakantie is helaas al weer aangebroken. Maar er staat wel eerst nog iets leuks op het programma! Na opnieuw een prima ontbijtje in het hotel pakken we de koffers in en checken we uit. We laten de bagage achter in het hotel, die pikken we later vandaag weer op. Het is vandaag iets koeler dan de afgelopen dagen, maar dat komt eigenlijk wel goed uit, want we hebben onze ‘vliegtuigkleding’ al aan. Dat betekent een lange broek en lange mouwen. We pakken de rode metro lijn naar Battery Park en gaan naar de Statue Cruises. We gaan namelijk Lady Liberty in vandaag. In? Ja, in. Dat kan namelijk ook. We hebben Crown Acces tickets en dat betekent dat je tot helemaal bovenin in The Crown kunt komen.
Het is nog rustig bij de Statue Cruises om deze tijd van de dag en we halen onze kaarten af. Nadat we weer gecontroleerd zijn dat we geen bommen en granaten bij ons hebben, wordt de boot behoorlijk volgepropt. Het is maar een kwartiertje varen naar Liberty Island en na het vertrek van de steiger heb je een mooi uitzicht op de skyline van Manhattan. Langzaam komt The Statue dan dichterbij en waar het nog zo klein leek vanaf One World Observatory is het van dichtbij toch wel erg groot. We doen eerst een bakje koffie en halen een audio tour. Hiermee lopen we wat rond op het eiland en gaan dan The Pedestal in, het voetstuk waar ze op staat. Hier is een museum ingericht en staat de originele vlam die ze vast had. Het origineel gaf licht en was ook een baken voor de scheepvaart maar deze is vanwege allerlei problemen (o.a. lekkage) vervangen door een gouden vlam die verlicht wordt van buitenaf. Overigens wordt er hard gewerkt aan een nieuw visitor center op het eiland die volgend jaar open gaat. Dat ziet er heel mooi uit. Dan gaan we naar boven, naar de top van de Pedestal. Hier kun je rond lopen en heb je een mooi uitzicht op Manhattan, New Jersey en de Harbor.
Alleen degene met Crown Acces tickets (en dat zijn er niet zo veel) mogen dan nog verder omhoog Lady Liberty in. Via een hele smalle wenteltrap slinger je dan nog zo’n 160 treden omhoog en kun je de constructie van het beeld zien. Echt heel bijzonder dat dit kan en mag. Je ziet hoe de plooien van het gewaad en ook het gezicht er van de binnenkant uitzien. Het zijn allemaal koperen bladen die tegen een ijzeren ‘skelet’ aan geklonken zijn. Helemaal bovenin, in The Crown zijn raampjes waardoor je naar buiten kunt kijken.
Het uitzicht is niet zo bijzonder (richting Harbor), maar om de constructie zo te zien is wel heel gaaf. Dan is het weer afdalen via de wenteltrap. Er is gelukkig wel een opgaande en een afgaande, want passeren is onmogelijk op het smalle trapje. Als we beneden zijn, bezoeken we nog het museum waar onder andere uitgelegd wordt hoe de constructie in Frankrijk en de reis naar de USA hebben plaatsgevonden. Bij de onthulling van het beeld eind negentiende eeuw zijn er een miljoen mensen uitgelopen om hier wat van mee te krijgen. Echt een enorm aantal voor die tijd. Dan is het tijd om de boot weer te nemen. Deze doet nog Ellis Island aan, maar hier gaan we er niet van af. Hier zijn we ook in 2010 al geweest. Als we weer op Manhattan zijn, zijn we wel toe aan een lunch en het wordt TGIF dit keer. De rest van de dag bestaat uit vliegtuigvoer, dus we nemen een stevige lunch. We pakken de metro weer naar het hotel, pikken de koffers op en rijden door naar Penn Station. Hiervandaan moeten we een trein zien te vinden naar Newark. We weten de New Jersey Transit te vinden en vragen aan het loket welke trein we het beste kunnen nemen. Tien minuten later zitten we in de trein. Gelukkig waren we één van de eersten die het perron op kwamen, dus we hebben zitplaatsen. Dit geldt namelijk niet voor iedereen. Na ongeveer drie kwartier komen we aan op het vliegveld. Het is allemaal niet zo soepel geregeld op het vliegveld, maar uiteindelijk weten we de gate ruim op tijd te bereiken. We boarden iets te laat en als we taxi-en krijgen we te horen dat we moeten wachten totdat er genoeg ruimte in de lucht is. Hierdoor vertrekken we ongeveer een uur later dan zou moeten, maar dit wordt in de lucht goedgemaakt waardoor we toch op tijd landen. Na nog even wachten op de Valet parking (is het niet zo dat zij op jou moeten wachten i.p.v. wij op hen?) komt de auto aangereden en zijn we we om 10:00 uur thuis van een geweldige vakantie!

1. Welkom thuis! Dat was een mooie laatste dag. Heerlijke trip hebben jullie achter de rug. Lekker nagenieten nu. Bedankt voor de leuke blog!